2. Eet na de transplantatie extra eiwit

Het kan voorkomen dat je na je niertransplantatie minder eetlust hebt. Toch is het juist in de eerste 2 maanden na je operatie belangrijk om extra eiwit binnen te krijgen om te herstellen. Het lichaam heeft eiwit nodig om wonden te herstellen en om spieren weer op te bouwen. Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten in vlees, vis, melk(producten) en eieren. Plantaardige eiwitten zitten vooral in peulvruchten, sojaproducten, vleesvervangers, noten, groente en graanproducten. 

Hoeveel eiwit heb ik nodig per dag?
Vlak na de operatie is de aanbevolen hoeveelheid eiwit 1.2-1.5 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag. Dit is een stuk hoger dan voor een gezond persoon. In de tabel hieronder staan de aanbevolen eiwitbehoeftes voor verschillende lichaamsgewichten. Voor de minimale eiwitinname per dag (het laagste getal) is uitgegaan van 1.2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Voor de maximale eiwitinname per dag (het hoogste getal) van 1.5 gram eiwit. 

De tabel is gebaseerd op de adviezen voor als je een gezond gewicht hebt. Als je ondergewicht of overgewicht hebt, moet je eiwitinname hiervoor worden aangepast. Je hebt dan meer (bij ondergewicht) of minder (bij overgewicht) eiwit nodig dan je zou denken op basis van je huidige gewicht. Je diëtist kan helpen om dit te bepalen. Als je zelf wilt uitrekenen wat je aanbevolen eiwitbehoefte is, doe dan de oefening onder de tabel om je eiwitbehoefte zelf bepalen. In deze oefening ga je ook uitrekenen of je een gezond gewicht hebt. 

Lichaamsgewicht (Kg.)

Eiwit/Dag (gram)

50

60-75

55

66-82.5

60

72-90

65

78-97.5

70

84-105

75

90-112.5

80

96-120

85

102-127.5

90

108-135

95

114-142.5

100

120-150

105

126-157.5

Tabel 1. Aanbevolen eiwitbehoefte per lichaamsgewicht bij een gezond gewicht

Oefening! “Eiwit per dag”

Zojuist heb je gelezen dat het kort na je transplantatie heel belangrijk is om extra eiwit te eten. De aanbevolen hoeveelheid is 1.2-1.5 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag. Deze aanbevolen hoeveelheid wordt aangepast als je ondergewicht of overgewicht hebt. 

Om te zien of je onder- of overgewicht hebt, kun je hier klikken. Je komt dan op een website die met behulp van je lengte en gewicht je Body Mass Index (BMI) berekent. De BMI is een index voor je gewicht in verhouding tot je lichaamslengte. De BMI geeft een schatting of je een gezond lichaamsgewicht hebt.

  • Als je een BMI <18,5 (voor 18-70 jarigen) of <22 (voor 70+) hebt, dan heb je ondergewicht. 
  • Is je BMI >25, dan heb je overgewicht.

De adviezen voor de aanbevolen eiwitinname worden dan aangepast. Om je aanbevolen eiwitbehoefte te berekenen, klik je hier. Ook als je geen onder- of overgewicht hebt kun je door middel van deze website je eiwitbehoefte berekenen. 

Eiwit per product

De eiwitbehoefte die je in de tabel of op basis van de berekening  ziet, is waarschijnlijk een stuk meer dan wat je aan eiwit mocht eten voor de transplantatie. Het kan daarom even puzzelen zijn hoe je genoeg eiwit binnen krijgt op een dag. Hieronder zie je een tabel met de hoeveelheid eiwit in verschillende producten. Deze tabel kun je gebruiken als hulpmiddel bij het samenstellen van je maaltijden. 

Tabel 2. Eiwitwaarde per product

Oefening! “Mijn eiwitinname”

In tabel 2 zie je een hele lijst met eiwitrijke producten.