5. Praktische slaaptips

Hieronder staan verschillende praktische slaaptips op een rijtje. Zoals je ziet, kan je al werken aan een betere nachtrust vanaf het moment dat je ’s ochtends opstaat. Een vast ritme van wanneer je opstaat en naar bed gaat, een goede slaapbevorderende slaapkamer, een actieve leefstijl met ook voldoende ontspanning: het draagt allemaal bij aan een betere nachtrust.

  • Sporten en bewegen overdag of vroeg in de avond helpt voor een goede nachtrust. Dan is bij het slapengaan niet alleen je geest moe, maar ook je lichaam. 
  • Probeer een uur voor het slapengaan te ontspannen (korte wandeling, warm bad, ontspanningsoefeningen). Vermijd te veel inspanning vlak voor je gaat slapen (lichamelijk en geestelijk).
  • Neem 2 tot 3 uur voor het slapen geen vast voedsel meer, dan moet je lichaam ’s nachts nog hard werken om dit te verteren en rust je minder goed uit.
  • Gebruik ’s avonds geen koffie of middelen met cafeïne, geen sterke thee, nicotine of drugs.
  • Drink geen alcohol om in te slapen.
  • Vermijd vanaf een uur voor het slapengaan licht van tv, computer, smartphones of tablet. Verwijder smartphones, computers en televisie uit je slaapkamer. Zo kom je niet in de verleiding deze toch te gebruiken.
  • Zorg voor een donkere slaapkamer (of een slaapmasker) met een prettig klimaat: een rustige ruimte, beter iets te koel dan te warm, goede ventilatie en niet te droge lucht.
  • Gebruik je slaapkamer om te slapen en niet als werk-, studeer- of tv-kamer.
  • Gebruik oordopjes als je last hebt van geluiden om je heen (een snurkende partner of lawaai uit de omgeving).
  • Probeer in een vast slaapritme te komen. Houd je aan vaste slaaptijden en sta steeds rond dezelfde tijd op.

  • Om beter te kunnen ontspannen kun je ademhalings- of ontspanningsoefeningen doen of luisteren naar rustige muziek.

Oefening! “De slaap-proof slaapkamer”

Je hebt nu in de lijst aan slaaptips gezien dat je je slaapkamer ook kan aanpassen voor een betere nachtrust. Zo is het goed als de kamer donker is, niet te warm, geen laptops of mobieltjes in de slaapkamer en misschien juist wel oordopjes.