1. Waarom bewegen zo belangrijk is

Bewegen is gezond voor iedereen. Ook na je transplantatie is bewegen belangrijk. Als je regelmatig beweegt, voel je je mentaal en fysiek beter. Je voelt je sterker en krijg je meer energie. Ook is het risico op sterfte door hart- en vaatziekten is een stuk kleiner als je meer gaat bewegen. Daarnaast slik je nu afweerremmende medicijnen die kunnen zorgen voor botontkalking. Bewegen en sporten gaat deze botontkalking tegen. Als je veel beweegt, hoef je waarschijnlijk minder medicijnen te gebruiken. Je hebt dan minder nodig van de medicijnen tegen hoge bloeddruk, hoog cholesterol en diabetes. Ook zorgt voldoende beweging voor het behoud van spiermassa. Dit is belangrijk om fit te blijven.

Beweging is ook goed voor de geest. Het vermindert stress en geeft zelfvertrouwen. Je hebt meer energie en je slaapt beter als je beweegt, waardoor je je minder moe voelt.

Oefening! “Barrières en voordelen”

In het stuk tekst dat je net gelezen hebt, staan verschillende gezondheidsvoordelen van bewegen, maar misschien zijn er voor jou ook wel barrières voor het bewegen, dat kan natuurlijk. Bijvoorbeeld dingen die beweging voor jou lastig maken. Als dat zo is, schrijf ze dan hieronder op. 

De dingen die bewegen voor mij lastig maken, zijn:

Bedenk of er oplossingen zijn die deze barrières verminderen of zelfs helemaal wegnemen. Zo wordt het makkelijker om te bewegen. Het kan helpen om dit te bespreken met een vriend, familielid of zorgverlener. Zij hebben weer andere ideeën dan jijzelf!

Dan nu terug naar de voordelen, waarover je in de tekst hierboven hebt gelezen. Wat zijn voor jou de belangrijkste voordelen?

Schrijf hieronder de 3 voordelen van meer bewegen op die jij het belangrijkst vindt. Je kan hiervoor terugkijken in de tekst en/of eigen voordelen benoemen (bijv. Door bewegen word ik fitter. Ik kan dan weer met mijn kleinkinderen voetballen).

De voordelen van bewegen die ik het belangrijkste vind, zijn:

In het volgende onderdeel besteden we aandacht aan de huidige beweegrichtlijn van de Nederlandse Gezondheidsraad. Ook zetten we een aantal praktische beweegtips op een rijtje. We hebben het over het weer durven bewegen kort na je niertransplantatie. Als laatste maak je jouw eigen beweegplan.