Huiswerk week 4

Welkom bij week 4! We hebben het in de groepsles gehad over beweeg barrières. Maar wat kan je daar nou aan doen? Hieronder vind je een paar veelvoorkomende barrières met mogelijke oplossingen.

Inlezen oplossing voor beweeg barrières

We hebben het vorige week gehad over beweeg barrières. De belemmeringen die je ziet, waardoor je er (soms onbewust) voor kiest om niet te gaan bewegen.

Maar er zijn vaak creatieve oplossingen te vinden voor je barrières. Hier delen we graag tips met je hoe om te gaan met moeilijke situaties.

…..als je het druk hebt:

  • Plan wanneer je wilt gaan bewegen en schrijf dit in je agenda of op de kalender. Het is het handigst om dit op vaste dagen te doen.
  • Ga met de fiets in plaats van de auto, of neem de trap in plaats van de lift of de roltrap. Ook deze kleine dingen tellen mee om voldoende te bewegen.
  • Neem je voor om tussen de middag een blokje om te gaan wandelen.
  • Parkeer de auto iets verder of stap een halte eerder uit de bus en loop de rest. Zeker als het mooi weer is, kun je dan ook nog even lekker ontspannen. En, elke paar extra minuten lichaamsbeweging zijn mooi meegenomen!

… als het slecht weer is:

  • Draag warme en beschermende kleding als je buiten gaat sporten.
  • Word lid van een sportclub of sportschool, zodat je binnen kunt bewegen en sporten. Ook zwemmen in een binnenzwembad is bijvoorbeeld een goed idee als het slecht weer is.
  • Neem je voor om thuis te bewegen. Bepaalde rek-, strek- en spieroefeningen kunnen namelijk eenvoudig thuis gedaan worden. Of probeer bijvoorbeeld mee te doen aan het televisieprogramma “Nederland in Beweging”.

… als je geen zin hebt om te bewegen of te moe bent:

  • Probeer eens verschillende vormen van bewegen uit. Misschien heb je soms geen zin omdat je een vorm van bewegen/sporten doet die je eigenlijk helemaal niet leuk vindt.
  • Zoek een beweegmaatje. Het is leuker om met iemand samen te bewegen en jullie kunnen elkaar motiveren om toch te gaan als één van jullie geen zin heeft of moe is. (www.jouwbeweegmaatje.nl) Sport je samen met anderen? Bepaal dan wel je eigen tempo!
  • Geef er niet meteen aan toe om thuis te blijven als je een keer geen zin hebt of moe bent, maar motiveer jezelf om meteen te gaan bewegen en sta dan ook stil bij het voldane gevoel achteraf.
  • Ga eens op een ander tijdstip bewegen, bijvoorbeeld ’s morgens in plaats van ’s avonds.

… als je niemand hebt om mee te bewegen:

  • Ga actief op zoek naar mensen om mee te bewegen. Vraag bijvoorbeeld familieleden of vrienden of ze met je willen gaan bewegen.
  • Word lid van een sportvereniging. Je kunt natuurlijk eerst bij een aantal verenigingen gaan kijken voordat je lid wordt.
  • Zet voor jezelf eens activiteiten op een rij die je alleen kan doen, kies er één uit en ga deze eens doen. Denk bijvoorbeeld aan wandelen of fietsen. Misschien dat het je wel bevalt om alleen te bewegen.
  • Ga alleen bewegen en sta ervoor open om nieuwe mensen te leren kennen. Door toch te gaan bewegen als je alleen bent heb je de kans om nieuwe mensen te leren kennen waarmee je in de toekomst kunt gaan bewegen.

…als je niet gemotiveerd bent

  • Stel jezelf een doel, dat motiveert. Wil je een gezond gewicht bereiken of behoud, of zolang mogelijk zonder allerlei medicijnen blijven leven? Weer kunnen voetballen met je (klein)kinderen? Je bloedsuikerwaarden stabieler krijgen met minder insuline of tabletten? Stel jezelf een reëel doel, daar werken we binnen de GLI ook aan. Probeer ook afspraken te maken met vrienden of mensen uit de buurt om samen te gaan wandelen, fietsen, joggen of zwemmen.

 

… als je denkt dat sporten te duur is

  • Schaf geen dure sportkleding of apparaten aan, dat is ook niet nodig. Een paar goedkopere schoenen of je eigen fiets bijvoorbeeld is al vaak goed genoeg
  • Een duur sportschool abonnement hoeft niet, je kunt ook oefeningen thuis doen, zoals de fysiotherapeuten laten zien met hun opdrachten.

Opdracht

Vul nu deel 6 en 7 in van je beweegplan. Je vindt het beweegplan in deel 2 van je persoonlijk plan. Vraag 6 en 7 gaan over je beweeg barrières en hoe je ermee omgaat. Waarschijnlijk heb je het plan al ergens in huis of op je computer. Hier staat het plan nog een keer voor de zekerheid.