Huiswerk week 3

Hoi! Welkom na alweer de derde beweegles! 

In het huiswerk van deze week zie je een infographic van praktische beweegtips. Heb jij zelf nog andere tips? Deel ze dan in de reacties hieronder. Zie je leuke tips voorbij komen? Probeer er deze week dan 1 van uit. Hier kan je de infographic apart openen om deze uit te printen.

 

Beweeg barrières

Volgende week gaan we het hebben over beweeg barrières. Meer gaan bewegen kan soms best lastig zijn. De intentie om te gaan bewegen heb je wel. Je hebt je immer aangemeld voor deze GLI, dus je bent gemotiveerd om gezonder te gaan leven. Bewegen hoort daarbij. Maar toch is het soms lastig om ook echt meer te gaan bewegen. Zeker als het koud/donker/nat is, als je druk bent met werk en kinderen, of als je spierpijn hebt van de vorige sportsessie. 

De redenen die je ziet om niet te gaan bewegen, noemen we beweeg barrières. Dit zijn de belemmeringen die je hebt om niet te sporten of nog een extra blok om te fietsen.

Deze belemmeringen kunnen verschillende gronden hebben. Het kan zijn omdat je zelf moe bent of geen zin hebt om buiten te sporten, omdat het regent. Maar het kan ook zijn dat je een barrière voelt om te sporten omdat je denk ‘sporten is duur’. Of omdat je bang bent dat je valt en jezelf zo pijn doet. Of omdat je druk bent met werk of kinderen en zo geen tijd hebt.

In de volgende groepsles gaan we verder op de beweeg barrières in. Daarna gaan we kijken naar oplossingen voor je barrières. 

Je eigen beweegplan
Deze week vragen we je ook om je eigen beweegplan op te stellen. In een beweegplan zet je wat je voor beweging gaat doen, hoe vaak en met wie. Je hebt dan wat meer sturing bij het bewegen en kan je aan je eigen beweegplan houden. Zie het beweegplan als een belangrijke afspraak met jezelf. Je plan kan je uiteraard door de tijd heen wat aanpassen. 

Tijdens de volgende beweegles bespreken we met elkaar de beweegplannen. Probeer deze week ook al met je beweegplan aan de slag te gaan. Je vindt het beweegplan in deel 2 van je persoonlijk leefstijlplan. Deze vind je hier. Vul deel 2 in tot en met punt 5. Volgende week vul je tijdens het huiswerk punt 6 en 7 in. 

Dus: probeer 1 nieuwe beweegtip uit. Vul daarnaast je beweegplan in tot en met punt 5. Deel je beweegtips met elkaar in de reacties hieronder.