2. Eet na de transplantatie voldoende calorieën

Het is belangrijk om voldoende te eten en drinken na je operatie. Na een operatie worden de reserves van het lichaam gebruikt voor het herstel. Deze reserves moeten weer worden aangevuld met de juiste voeding in voldoende mate. 

Je mag na je transplantatie dus iets meer eten dan normaal. Maar overdrijf het niet. Als je een normaal gewicht hebt, eet dan in de eerste weken na je transplantatie ongeveer 20% meer dan wat je voor de transplantatie at. Voor een standaard-persoon ligt dat rond de 400 extra kilocalorieën per dag. Om je een beeld te geven: dat zijn 2 sneetjes volkorenbrood met pindakaas. 

Wil je preciezer weten hoeveel calorieën je nodig hebt op een dag, lees dan het stuk hieronder. 

 

Aanbevolen calorie-inname = 1,2 x energieverbruik in rust x niveau van lichamelijke activiteit

Dit klinkt ingewikkeld, maar valt best mee. Hieronder leggen we de formule uit. 

Stap 1. Energieverbruik in rust
Je ziet in de formule dat je voor je aanbevolen calorie-inname 1,2 x je energieverbruik in rust moet doen. Je energieverbruik in rust is een lager energieverbruik dan je totale verbruik. Bij energieverbruik in rust wordt gekeken naar wat je lichaam nodig zou hebben zonder enige activiteit, als je alleen maar stil in bed zou liggen. Je energieverbruik in rust, ook wel basaal metabolisme genoemd, kun je hier berekenen. Vervolgens vermenigvuldig je het eerste (het kleinste) getal dat je ziet (‘je caloriebehoefte BMR’) met 1,2. Dit is je aanbevolen totale energiebehoefte na de operatie in rust. 

Stap 2. Niveau van lichamelijke activiteit
Natuurlijk lig je na de operatie niet alleen maar in bed, maar beweeg je ook. Met die beweging verbrand je energie. De mate van lichamelijke activiteit, dus hoeveel je beweegt op een dag,  wordt de PAL-waarde genoemd. PAL staat voor ‘Physical Activity Level’, in het Nederlands ‘niveau van lichamelijke activiteit’. Om je totale energieverbruik per dag te berekenen moet je de PAL-waarde vermenigvuldigen met je basaal metabolisme, dus met je energieverbruik in rust. Hieronder kan je met behulp van de tabel opzoeken welke PAL-waarde past bij je huidige levensstijl. Veel mensen hebben een PAL-waarde van rond de 1,4. Na je operatie zal het misschien wat meer rond de 1,2-1,3 liggen. 

Tabel 3. Activiteitenniveau in PAL-waarde

Stap 3. Aanbevolen calorie-inname
Vermenigvuldig je PAL-waarde met je aanbevolen totale energiebehoefte na de operatie in rust. Nogmaals, je aanbevolen totale energiebehoefte na de operatie in rust is je BMR (hierboven berekend) x 1,2. Je weet nu je energiebehoefte op een dag, oftewel je aanbevolen calorie-inname. 

Nu je weet hoeveel energie je nodig hebt op een dag, is het ook nuttig om te weten hoeveel energie je op het moment eigenlijk binnenkrijgt op een dag. Misschien eet je wel te veel of te weinig. Dat kan je in de oefening hieronder gaan bekijken. 

Voorbeeld berekening:

Voor Gerard, een 55-jarige man van 70 kg en 178 cm met weinig tot geen lichaamsbeweging in de week na transplantatie:

Formule: Aanbevolen calorie-inname = 1,2 x energieverbruik in rust x niveau van lichamelijke activiteit

Stap 1. Energieverbruik in rust = 1541 kcal (uitgerekend via deze link)
Stap 2. Niveau van lichamelijke activiteit = 1.1 (tussen 1.0 en 1.2 in) 
Stap 3. Aanbevolen calorie-inname voor Gerard = 1,2 x 1541 x 1.1

                                      1,2 x 1541 x 1.1 = 2034 kcal per dag

Oefening! “Voedingsdagboek”

Nu je beter weet hoeveel energie je nodig hebt op een dag, is het ook nuttig om te weten hoeveel energie je op het moment eigenlijk binnenkrijgt op een dag. Misschien eet je wel te veel of te weinig. Om hier meer inzicht in te krijgen, kan je een voedingsdagboek invullen, zoals Bonstat of Mijn Eetmeter (een dagboek van het Voedingscentrum). In een voedingsdagboek kan je dagelijks invullen wat je eet en drinkt. Dit geeft aan wat je nu eet, en waar er nog verbetering mogelijk is, bijvoorbeeld door het binnenkrijgen van extra eiwit.

Vul de komende week voor 3 dagen in wat je precies eet en drinkt op een dag. Kies hiervoor 2 weekdagen en 1 weekenddag uit. Dit geeft een beter beeld dan alleen maar weekdagen, omdat je in het weekend misschien anders eet dan doordeweeks. 

Om te starten met Bonstat, klik je hier op ‘inloggen’. Voor instructies over het activeren van je Bonstat acount klik je hier. Je kan je voeding bijhouden op je computer of laptop.