Module voeding kort na transplantatie (<2 maanden)

Eten is heel belangrijk in ons leven. Van sociale situaties en positieve emoties (“Iemand een stukje appeltaart?”) tot de effecten van eten op ons lichaam. Ook na je niertransplantatie kan de juiste voeding heel veel voor jou en je lichaam betekenen. In deze module vind je informatie en oefeningen over het belang van eiwit, calorie-, vocht- en zoutinname en voedselveiligheid kort na je niertransplantatie. 

In deze module lees je meer over de volgende adviezen:

  1. Eet na de transplantatie extra eiwit
    Na je transplantatie heb je meer eiwit nodig dan normaal om te kunnen herstellen. Ga met een gezond BMI uit van 1.2-1.5 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. 
  2. Eet na de transplantatie voldoende calorieën
    Dit geeft je lichaam genoeg calorieën om te herstellen van je operatie. Hoe je kan berekenen hoeveel calorieën je nodig hebt, staat verderop in de module uitgelegd. 
  3. Drink minimaal 2 liter per dag
    Drink minimaal 2 liter per dag, liefst ongezoete dranken zoals water (eventueel met stukjes citroen of ander fruit erin), thee of koffie. Dit is nodig om de donornier optimaal te laten werken.
  4. Eet maximaal 6 gram zout per dag
    Eet niet meer dan 6 gram zout per dag. Zoals je weet is dit belangrijk voor je bloeddruk. 
  5. Let heel goed op voedselveiligheid
    Na de transplantatie krijg je een hoge dosering afweeronderdrukkende medicijnen, je immuunsysteem werkt daardoor minder goed. Let daarom heel goed op voedselveiligheid, zodat je niet ziek wordt. Meer hierover kun je vinden in de module voedselveiligheid.
  6. Neem geen grapefruit, mineola en verwante citrusvruchten
    Eet geen grapefruit, mineola, orlando, pomelo, pompelmoes, sweetie, ugli, het sap van deze vruchten en oranjemarmelade (gemaakt van bittere sinaasappels). Deze vruchten kunnen van bepaalde medicijnen de medicijnspiegel in je bloed verhogen en bijwerkingen verergeren. 

Wil je de module op papier lezen? Of wil je de opdrachten die je invult bewaren? Klik dan hieronder om een PDF van deze module te openen.

Het belang van gezonde voeding na transplantatie 

Goede voeding is belangrijk. Dit is ook zeker het geval na je transplantatie, wanneer je lichaam voedingsstoffen uit je voeding gebruikt om te herstellen. Verschillende studies laten zien dat goede voeding bijdraagt aan een sneller herstel. Ook heb je met gezond eten een kleinere kans op complicaties of problemen na je transplantatie.

In het begin kan het even wennen zijn om weer ‘gewoon’ te eten. Zeker als je lange tijd een strikt dieet hebt gevolgd en bepaalde voedingsmiddelen niet of nauwelijks meer at. Misschien vind je het moeilijk om oude eetgewoonten los te laten. Bijvoorbeeld omdat het oude dieet houvast gaf. Of omdat je bang bent dat de donornier beschadigt. Maar voor je lichaam en de donornier is het beter als je probeert de richtlijnen voor gezonde voeding te volgen. 

We bespreken de richtlijnen voor gezonde voeding uitgebreid in de module ‘Voeding op lange termijn (>2 maanden na transplantatie)’. In deze module ‘gezonde voeding kort na transplantatie’ bespreken we het belang van eiwit-, energie-, vocht- en zoutinname en voedselveiligheid kort na je niertransplantatie. Werkt de donornier (nog) niet goed? Dan kan een aangepast dieetadvies nodig zijn. Bespreek dit met het transplantatiecentrum en je diëtist.

Oefening! “Voor- en nadelen”

Oke, het is dus belangrijk om gezond te eten. In het stuk tekst dat je net gelezen hebt, staan verschillende voordelen van gezond eten. Maar misschien zijn er voor jou ook wel nadelen. Dat kan natuurlijk. Bijvoorbeeld dingen die gezond eten voor jou lastig maken. Als dat zo is, schrijf ze dan hieronder op. 

Bedenk of er oplossingen zijn die deze nadelen verminderen of zelfs helemaal wegnemen. Zo wordt het makkelijker om gezond te eten. Het kan helpen om dit te bespreken met een vriend, familielid of zorgverlener. Zij hebben weer andere ideeën dan jijzelf!

Dan nu terug naar de voordelen, waarover je in de tekst hierboven hebt gelezen. Welke voordelen van gezond eten vind je voor jezelf het meest belangrijk?

Schrijf hieronder de 3 belangrijkste voordelen van gezond eten op die voor jou persoonlijk het belangrijkst zijn. (Bijv. Een van de voordelen van gezond eten die ik het belangrijkste vind, is dat ik dan meer groente en fruit binnenkrijg. Door het eten van meer groente en fruit heb ik een betere stoelgang)