1. Het belang van slaap

Slaap is heel belangrijk voor je gezondheid. Als je voldoende slaapt, herstelt je lichaam beter, is je weerstand hoger, ben je mentaal scherper en verbetert je humeur. En dan is slaap ook nog erg belangrijk voor je geheugen en concentratie. Heb je niet goed geslapen? Dan zal je je minder goed kunnen focussen en komt nieuwe kennis niet goed binnen. Terwijl je na een goede nachtrust juist veel beter dingen kan onthouden. Slaap is noodzakelijk voor het goed omgaan met stress. Zelfs voor een gezond gewicht is het belangrijk om goed te slapen! Mensen die te weinig slapen, komen meer aan en kunnen moeilijker afvallen. Als je goed slaapt, blijf je makkelijker op een gezond gewicht. Ook na transplantatie speelt slaap een belangrijk rol in je herstelproces. En zo kunnen we nog wel even doorgaan over wat slaap nou zo belangrijk maakt. Maar het kan best lastig zijn om voldoende slaap te krijgen. In deze module vind je tips om beter te slapen. 

Oefening! “Voor- en nadelen”

In het stuk tekst dat je net gelezen hebt, staan allerlei voordelen van goede slaap. Maar misschien zijn er voor jou ook wel nadelen. Dat kan natuurlijk. Bijvoorbeeld dingen die goed slapen voor jou lastig maken. Als dat zo is, schrijf ze dan hieronder op. 

Bedenk of er oplossingen zijn die deze nadelen verminderen of zelfs helemaal wegnemen. Zo wordt het makkelijker om te bewegen. Het kan helpen om dit te bespreken met een vriend, familielid of zorgverlener. Zij hebben weer andere ideeën dan jijzelf!

Dan nu terug naar de voordelen, waarover je in de tekst hierboven hebt gelezen. Welke voordelen van bewegen vind je voor jezelf het meest belangrijk? 

Schrijf hieronder de 3 belangrijkste voordelen van meer bewegen op die je persoonlijk het belangrijkst vindt. Je kan hiervoor terugkijken in de tekst en/of eigen redenen toevoegen (bijv. Door bewegen word ik fitter. Ik kan dan weer met mijn kleinkinderen voetballen).

Verder in de module besteden we aandacht aan de huidige beweegrichtlijn van de Nederlandse Gezondheidsraad. Ook zetten we een aantal praktische beweegtips op een rijtje. We hebben het over het weer durven bewegen kort na een niertransplantatie. Als laatste maak je jouw eigen beweegplan.