4. Weer durven bewegen

Het is heel begrijpelijk als je na je niertransplantatie bang bent om weer volop te bewegen. Misschien ben je bang voor beschadiging of afstoting van je getransplanteerde nier. Het is wel belangrijk om niet in deze angst te blijven hangen. Zowel voor je eigen gezondheid als voor je donornier is het echt het beste om weer meer te bewegen zodra het kan. Uit Gronings onderzoek is gebleken dat patiënten die na een niertransplantatie veel bewegen (volgens de Nederlandse beweegrichtlijn of meer), een betere levensverwachting hebben. Dit komt doordat het hebben van weinig spieren, een zogeheten ‘lage spiermassa,’  je heel kwetsbaar maakt. Je herstelt moeilijker van ziekte en operaties. Je bent sneller moe en raakt verzwakt. Hierdoor krijg je steeds minder zin om te bewegen. En dat leidt weer tot een verdere verzwakking. Want als je je spieren niet gebruikt, verslappen ze.

 

Rustig opbouwen
Als je het toch eng blijft vinden om meer te gaan bewegen, bespreek dit dat met je zorgverlener. Het kan ook helpen om ervaringen uit te wisselen met andere getransplanteerden. Natuurlijk moet je het bewegen rustig opbouwen. Na jaren van steeds ernstiger nierfalen heb je minder uithoudingsvermogen en spierkracht. Na de transplantatie is je spierkracht nog meer verslapt door de operatie en een periode van bedrust. Een focus op spieropbouw is dus super belangrijk. Hieronder staat een filmpje met een workout vol met oefeningen die je spieren sterker maken. De workout kan je thuis volgen, zonder dat je veel plek of apparatuur nodig hebt.  Je eigen lichaam is genoeg! 

Nieuwe gewoonte
De gewoonte om genoeg te bewegen krijg je niet door er alleen over na te denken. Als je besluit dat je dagelijks wilt gaan bewegen, bijvoorbeeld tussen de middag, dan kan je het beste meteen beginnen. Stel het niet uit tot volgende week, begin direct! Geef jezelf wel ook de tijd om op te bouwen. Je doel is om een gezonde gewoonte te ontwikkelen, niet om in één dag in vorm te raken. Een gewoonte creëren gaat niet in een dag of week. Wees dus ook mild naar jezelf. Als het een keertje niet lukt, dan pak je het de volgende dag of week gewoon weer op. Begin rustig, beweeg niet direct te lang of te intensief/zwaar. Bouw vervolgens de duur en intensiteit van het bewegen op. Dit voorkomt dat je tegen de beweging op gaat zien. 

Extra informatie over bewegen
Kijk voor extra informatie ook eens in deze patiënthandreiking na niertransplantatie van verschillende Nederlandse ziekenhuizen. Hier vind je informatie over bewegen na transplantatie, een eigen beweegplan om in te vullen en tips om om te gaan met lastige situaties -bijvoorbeeld als het buiten regent of als je druk bent.

Oefening! “Beweegplan”

Om weer te durven bewegen, te willen bewegen en dit ook daadwerkelijk te gaan doen, moet je een stap maken van ‘willen’ naar ‘doen’. Hierbij kan het heel erg helpen om voor jezelf duidelijk te krijgen wat je gaat doen, hoe je het gaan doen en wanneer je het gaat doen. Je maakt dan dus je eigen beweegplan. Tip: gebruik voor inspiratie ook de praktische beweegtips uit het vorige hoofdstuk. Vul hieronder je eigen beweegplan in.

Mijn beweegplan: