Powernap – Het nut van een dut

Vermoeidheid, weinig energie, slecht slapen. Wanneer je een verminderde nierfunctie hebt, is de kans groot dat je hier last van hebt. Die vermoeidheid kan veroorzaakt worden door verschillende dingen. Bijvoorbeeld door medicatie, of door een slechte nachtrust. We weten dat slapen heel belangrijk is voor de gezondheid, maar wat nou als dat niet altijd even goed lukt? Kun je vermoeidheid dan verminderen door nachtrust in te halen op een ander moment van de dag en is dit dan even effectief?

Goede nachtrust is heel belangrijk, maar met een kort dutje overdag (powernap) kun je je lichaam ook een boost geven. Onderzoek heeft uitgewezen dat een powernap je niet alleen minder vermoeid maakt. Een goede powernap zorgt ook voor minder stress, meer creativiteit en het maakt je alerter. Al deze dingen bevorderen je productiviteit. Nu denk je misschien dat je helemaal geen tijd hebt om een powernap te doen op je drukke (werk)dagen. Maar alle positieve effecten die en powernap heeft, zorgen er juist voor dat je na je dutje de verloren tijd lang en breed in kan halen door de productiviteits-boost die je ervan krijgt! Daarnaast kan een powernap, wanneer je dit goed aanpakt, evenveel voor je lichaam doen als anderhalf uur nachtrust. Doe je dus een effectieve powernap in de middag, dan kan je de anderhalf uur die je de nacht ervoor tekort kwam weer inhalen!

Een powernap kan niet alleen helpen om stress te verminderen, of je alerter te maken. Het zorgt natuurlijk ook voor een uitgerust gevoel. Luister goed naar je eigen lichaam en probeer een goede nachtrust te pakken, maar doe waar nodig ook een powernap. Wanneer je naar je werk gaat is het lastiger om een goede plek daarvoor te vinden, maar nu we zo veel mogelijk vanuit huis werken geeft dat juist nieuwe mogelijkheden.

Maar wat houdt een “goede” powernap dan precies in? Hieronder vind je een aantal belangrijke tips voor een effectieve powernap.

  • Houd het kort. Een powernap van 20-25 minuten zorgt ervoor dat je uitgerust wakker wordt en niet in een langere slaapcyclus terecht komt.
  • Kies het juiste moment. Probeer je powernap aan het begin van de middag te doen. Op die manier voorkom je dat je ‘s avonds niet goed in slaap kunt vallen.
  • Zet een wekker. Zorg ervoor dat je powernap niet te lang duurt door vlak voor je gaat slapen een wekker of timer te zetten.
  • Gebruik de koffie truc. Cafeïne heeft gemiddeld een half uur de tijd nodig voor het effect heeft. Wanneer je dus een kopje koffie drinkt vlak voordat je een powernap doet, word je extra fris wakker door de cafeïne boost!

Een powernap kan dus veel positieve effecten hebben. Probeer het eens uit, kijk wat voor jou goed werkt en wat de effecten op jouw lichaam zijn. Heb je ‘s avonds vaak moeite met inslapen? Dan is het doen van een powernap voor jou misschien minder geschikt. Overdag slapen kan er dan namelijk voor zorgen dat je minder vermoeidheid opbouwt door de dag heen, waardoor je in de avond minder goed in slaap kan vallen.

Betekent dit dat je iedere keer als je vermoeid bent een dutje moet doen? Zeker niet. Door een actieve leefstijl blijf je je fit voelen. Probeer bijvoorbeeld eens een wandeling te maken in de buitenlucht voor nieuwe frisse energie. Een energiedip kan ook door voeding komen. Ben je vaak moe na de lunch, experimenteer dan eens met een ander soort lunch door bijvoorbeeld de hoeveelheid en soort koolhydraten aan te passen voor minder schommelingen in je bloedsuiker. Wil je nog meer weten over slaap? Dan is een van onze programma’s over leefstijl misschien iets voor jou. Daar gaan we ook dieper in op slaap en gezondheid. Neem een kijkje op onze website voor meer over onze programma’s over leefstijl of plan een vrijblijvend adviesgesprek met Femke in via onze website om te bespreken wat we voor je kunnen betekenen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *