Nierziekte als Topsport Deel 3

Deze week het laatste deel van het verhaal van Katja over nierziekte als topsport. 

Een conclusie die we uit de  E-GOAL online training hebben getrokken is dat als je tegelijkertijd aan je stress- en leefstijldoelen werkt, dat dit een positief effect op elkaar heeft. Namelijk, als een verbetert,  dan wordt het andere ook makkelijker. Vorige week heb ik al een aantal leefstijltips gedeeld. Ontstressen levert een belangrijke bijdrage aan het eindresultaat. Hoe krijg je dit voor elkaar? Lees deze week een paar van de ontstress-tips. Zo heb je alle ingrediënten om leefstijlverandering makkelijker te maken.

 

Ontstress-tips

1. Maak tijd vrij voor ontspanning

Vaak zie ik hoe mensen met een nieraandoening hun agenda volplannen: door de ziekte ben je meer vermoeid, dus de energie die je hebt, wil je nuttig besteden. Logisch, maar word je daar ook blij van? Waar topsporters vroeger trainden als maniakken, wordt nu net zoveel tijd geïnvesteerd in rust en herstel. En ook bij een nierziekte is ruimte maken voor ontspanning essentieel voor je gezondheid. Plan waar mogelijk pauzes in tussen je activiteiten en neem een momentje voor jezelf, al is het maar een uurtje. Zo laad je jezelf weer op doe je je activiteiten met meer energie en minder stress.

2. Doe waar je blij van wordt

Nu je toch aan het plannen bent: bestaan je dagelijkse activiteiten vooral uit ‘moetjes’, of steek je jouw energie ook in dingen waar jij blij van wordt en die je waardevol vindt? Veel atleten doen naast hun sport een studie, cursus of hobby. Neem de BMX-zusjes Smulders: Merel is bezig aan haar studie rechten, en Laura’s tweede passie is koffie maken. Zo’n hobby of plezierige activiteit zorgt voor ontspanning en is een goede afleiding van stress of tegenslagen. Vervang ‘ik moet…’ dus eens door ‘ik wil…’ en plan wekelijks activiteiten in waar je van geniet en die je helpen om je hoofd leeg te maken!

3. Durf je grenzen te stellen

Plotselinge pijn, meer vermoeidheid dan normaal, snel afgeleid zijn, een onrustig gevoel… iedereen heeft eigen lichamelijke en emotionele stress-signalen, die waarschuwen dat je batterijen bijna leeg zijn. Leer die signalen herkennen en reageer erop door rust te nemen. Vaak betekent dat nee zeggen, en dat is niet altijd makkelijk. Van der Poel reed dagenlang in de gele trui maar koos ervoor te stoppen met de Tour om zich te focussen op de Spelen, zwemster Kromowidjojo besloot het koningsnummer te laten schieten om haar kansen op de 50 vrij te vergroten. Luister naar je grenzen en durf nee te zeggen. Lastig? Reageer niet meteen als je een keuze moet maken, maar vraag even bedenktijd.

4. Deel je zorgen

Piekeren, malen, wakker liggen en er maar niet uitkomen… en als je dan je hart hebt gelucht bij iemand, lijkt alles ineens veel minder stressvol. Steeds meer topsporters gaan regelmatig naar een (sport)psycholoog, die hen ondersteunt bij het omgaan met zenuwen en tegenslagen en om goed in hun vel te zitten. Een (medisch) psycholoog kan je helpen in het omgaan met alles rondom je nierziekte. Ook helpt het om je zorgen te delen met een vriend, familielid of iemand anders die in hetzelfde schuitje zit als jij. Niets voor jou? Je gedachten van je af schrijven kan ook goed werken! Als je ergens mee zit, zorg dan dat je bij iets of iemand je ei kwijt kunt.

 

Je hoeft natuurlijk niet met alle tips aan de slag te gaan. Veel klinkt je vast al bekend in de oren, en kies vooral wat bij jou past. En vergeet niet: als je je leefstijl aanpakt, zit je vaak vanzelf al lekkerder in je vel, en als je gaat ontstressen, worden ook die gezonde leefgewoonten makkelijker. De eerste stap zetten, dat is het belangrijkst!

 

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het verbeteren van je leefstijl? Kijk eens naar de leefstijltrajecten van Beterschappen: het GLI groepsprogramma, individuele leefstijlcoaching na transplantatie of één op één begeleiding door een diëtist-leefstijlcoach. 

 

Bij het stress verminderen kan ik je ondersteunen met individuele coaching, aansluitend bij jouw doelen en behoeften. Of een 100 dagen traject voor het verbeteren van jouw energiebalans en veerkracht bij tegenslag in je werk, privé of nierziekte. Kijk voor alle mogelijkheden op https://beterschappen.nl/. Daar kun je je ook inschrijven voor de gratis online webinar over gedragsverandering die ik geef op 28 september om 20:00 uur. Hopelijk zie ik je daar!

Katja is masterpsycholoog in opleiding tot doctor (PhD). Ze promoveert aan de Universiteit Leiden op de E-GOAL studie, e-coaching voor een gezonde leefstijl voor nierpatiënten (hoofdonderzoeker Dr. Sandra van Dijk, samen met het LUMC, Radboudumc, UMCG en HMC, gefinancierd door de Nierstichting). Ze begeleidt nierpatiënten bij:

  • Omgaan met chronische nierschade of niertransplantatie en alles wat daarbij komt kijken
  • Gedragsverandering en een gezonde leefstijl aannemen én volhouden
  • Mentale gezondheid en veerkracht bij (medische) tegenslagen

Katja coacht vanuit een unieke aanpak, waarin ze de medische en gezondheidspsychologie combineert met sportpsychologie. Ze is lid van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) en partner van NLsportpsycholoog®.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *