Minder bewerkt vlees, meer gezondheid

Vorige week was het de Nationale Week zonder Vlees. Misschien heb je er wat van meegekregen? Het doel is om de vleesconsumptie in Nederland te laten dalen. Mensen hebben allerlei redenen om minder vlees te eten. Wij kijken alleen naar de gezondheidsvoordelen. En dan is het wat genuanceerder dan minder is beter. Hoe zit het dan?

Volgens de laatste voedselconsumptiepeiling van het RIMV eten wij Nederlanders gemiddeld 6 dagen per week vlees waarvan bijna de helft bewerkt vlees is. Dat kan gezonder! .

Eet je wekelijks minder rood en bewerkt vlees, zoals worst, biefstuk, ham of gerookte vleeswaren, dan heeft dat een positief effect op je vaten en hart, maar ook op je nieren. Zo schreven we in onze blog ‘Plant(aardige) voeding’ over het effect van dierlijke voeding op de zuurbelasting van je nieren. We sturen niet aan op een veganistisch eetpatroon. Dat mag natuurlijk wel, als je dan wel goed weet wat je doet en mogelijke tekorten van een veganistisch eetpatroon compenseert. Maar wél raden we je aan om bewerkt en rood vlees weg te laten uit je eetpatroon, deze te vervangen door gevogelte of (vette) vis of eens vaker onbewerkte plantaardige vervangers te gebruiken. Plantaardige voeding vormt de basis, met veel groenten en daarnaast producten zoals vruchten, noten, zaden, pitten, bonen, peulvruchten, onbewerkte olie.

Er is inmiddels een grote markt van kant-en-klare vleesvervangers ontstaan die slim inspeelt op de behoefte van de consument om minder vlees te willen eten. Alhoewel deze producten lekker makkelijk en snel te bereiden zijn, bevatten de meeste kant-en-klare vleesvervangers veel zout, ongezonde vetten en soms zelfs suiker. De criteria voor vleesvervangers zijn duidelijk, per 100 gram is dat: ≤ 1,1 gram zout; meer dan 20% eiwit van de hoeveelheid energie (kcal); ≥ 0,8 milligram (mg) ijzer; ≤ 2,5 gram verzadigd vet; ≥ 0,24 microgram (µg) B12; ≥ 0,06 milligram (mg) B1 en zo laag mogelijk in toegevoegd suiker. Maar als we meeste producten vergelijken kom je met één burger, schijf, worstje of portie balletjes al snel aan 1 tot 1,5 gram zout, zitten er stiekem best vaak toegevoegde suiker is en valt het eiwitgehalte soms ook wat tegen. Dat kan beter, toch? Nu zullen een aantal van die vleesvervangers de criteria wel halen, maar waarom zo’n sterk bewerkt product als je hetzelfde ook uit onbewerkte producten kunt halen? Peulvruchten bijvoorbeeld. Bonen, erwten en linzen zijn namelijk onbewerkte producten die van zichzelf rijk zijn aan eiwit, vezels, diverse B-vitaminen en ijzer.

Wij vinden dat je zoveel mogelijk ‘echte voeding’ zou moeten eten. Wat bedoelen we daarmee? Eet pure en onbewerkte voeding. Zo vermijd je heel veel ongezonde ingrediënten en krijg je meer goede dingen binnen. Onbewerkte voeding is wat de natuur ons geeft, zoals noten, zaden en pitten, groente, fruit.

Ga voor voedingsmiddelen waarvan je alle ingrediënten op het etiket herkent, en waar de fabriek zo min mogelijk aan heeft toegevoegd. Vermijd toevoegingen als zout en geraffineerde koolhydraten zoals suiker en meel. Probeer die plantaardige burger dus zelf te bereiden met ingrediënten die je (her)kent en vermijd zoveel mogelijk kant-en-klare producten, ook al zijn ze plantaardig. Of als je ze toch een keertje wilt eten, weet dan wat je kiest en check het etiket tenminste op zoutgehalte, hoeveelheid eiwit, toegevoegde suikers en als je echt goed bezig bent op B-vitamines en ijzer.
Inspiratie nodig? Volg ons op Facebook en Instagram voor leuke updates, recepten en meer!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het ontwikkelen of behouden van een gezonde voeding en leefstijl? Bijvoorbeeld door snelle, gezonde recepten te ontvangen of tips te krijgen waar je precies op moet letten bij het lezen van een etiket? We helpen je daar graag bij. Bezoek onze website en kijk eens bij ons aanbod aan verschillende leefstijltrajecten. Van één-op-één begeleiding tot groepsprogramma. Alles vergoed en online.

Over een paar weken starten we met de gecombineerde leefstijlinterventie, het vergoede groepsprogramma voor nierpatiënten met een te hoog gewicht. Er zijn nog drie laatste plekken vrij en we starten 15 april! Tijdens dit programma delen we ook inspirerende plantaardige recepten met je, door ons samengesteld. Geïnteresseerd? Plan op de website een vrijblijvend adviesgesprek in met Femke.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *