Hoe kan ik zoveel groente eten?

Beste vrienden, geïnteresseerden, cliënten en partners,

Toen ik (Eddie) in 2016 mijn persoonlijke doel stelde om echt ‘level up’ te gaan met mijn gezondheid begon ik met voeding. Eerst heb ik heel veel gelezen. Ik raakte ervan in verwarring. De ene ‘expert’ beweerde met volle overtuiging precies het tegenovergestelde van de andere ‘expert’. Mijn eerste reactie was om nog meer te lezen, nog meer uit te zoeken. Dat hielp niet tegen de verwarring.

Wat is nou zeker weten goed voor je? Eigenlijk wist ik het al toen ik begon te onderzoeken. Er was één onderwerp waar toch echt wel iedere expert het over eens was. Groente. Dat is goed voor je. De verwarring is na een aantal jaren Beterschappen gelukkig opgelost en ik sta nog steeds vol achter groente. 

Is veel groente geschikt voor iedereen? Er is één belangrijke uitzondering voor nierpatiënten. Ergens tussen de 30-15% nierfunctie, en dat verschilt nogal tussen mensen, hebben nieren niet meer genoeg capaciteit om kalium uit te scheiden. Veel groenten zitten boordevol kalium, normaal gesproken heel goed voor je , het lijkt zelfs te beschermen tegen achteruitgang van je nieren. Maar als je nieren het niet aan kunnen kan de kaliumspiegel in je bloed te hoog worden. Daar kun je hartritmestoornissen van krijgen. Linke boel.  Zit je in die zone onder de 30% nierfunctie? Check dan je labwaarden met een professional voordat je flink veel meer groente gaat eten.

Dan is de volgende vraag, hoeveel groente dan? Het voedingscentrum heeft het advies in 2016 van 200 naar 250 gram per dag opgehoogd. Want meer is beter. Als je grafieken bekijkt van gunstige effecten van groenten is er geen magische grens bij 250. De kans op overlijden en andere ellende zakt gestadig door hoe meer groente je eet.

Wij vinden 500 gram per dag wel een mooi doel. 250 gram is een compromis tussen wat optimaal is en de tegenwerpingen van mensen:

1. Maar wat als ik zoveel groente eet, krijg ik dan wel genoeg [eiwit, of vul hier een andere voedingsstof in]? 
Het antwoord is eigenlijk altijd ja. Groenten zitten boordevol micronutriënten (vitaminen, mineralen, polyfenolen, etc.), vezels, en zelfs best veel eiwitten. Zeker in verhouding  met de hoeveelheid calorieën die ze bevatten. Er blijft dus ook genoeg ruimte over om andere dingen te eten. Het antwoord hangt ook af van waar je minder van gaat eten als je meer groente gaat eten. Wij adviseren om minder hoog bewerkte voeding te eten. Dus minder dingen gemaakt van meel, olie, suiker, etc. in mooie verpakkingen. Daar zitten eigenlijk alleen veel calorieën in.

2. Ja maar, hoe krijg ik dat ooit weggestouwd?
Het hele praktische antwoord is dat dat bij één maaltijd ook erg moeilijk is (behalve bijvoorbeeld met soep). De kunst is om bij minstens twéé maaltijden per dag groente te eten. 

Mijn persoonlijke truc daar weer voor is om ‘s avonds grotere porties te koken. Bij de Ikea schafte ik een set glazen bewaarbakken aan die in de vriezer, magnetron en oven kunnen en die een deksel hebben waar niets langs lekt als je ze in je tas meeneemt. Ideaal. Nu is lunchen met veel groente een kwestie van bakje uit de vriezer of koelkast trekken en even opwarmen in de magnetron. Minder moeite dan bammetjes smeren en veel gezonder! 

Sja, even eerlijk, dat lukt me natuurlijk niet altijd. En de kinderen lusten ook graag boterhammen. Van Femke leerde ik nog een andere truc. Zij zet altijd groente op tafel, ook als er boterhammen gegeten worden. Komkommers, tomaatjes, etc. Je snackt ze zo weg. Of je versiert er je boterhammen mee, feest!

Wat moet je onthouden?
Tenzij je nieren de kalium niet aankunnen is groente goed voor je. Meer groente is beter.

En nu? Maak er bijvoorbeeld een 2 weken experiment van
Hoe kun je vaker dan alleen bij het avondeten groente eten? Brainstorm op een papiertje wat je denkt dat bij jou thuis gaat werken om vaker groente te eten. Vraag het ook aan je partner of kinderen. En probeer de ideeën eens 2 weken lang. Daarna mag iedereen weer terug naar zijn oude gewoontes. Of je besluit dat sommige van je zelf bedachte trucs goed bevallen. Die houden we er in!

Wil je van je verwarring over wat nou gezond is af? Duidelijke praktische adviezen? Hulp om ze ook echt uit te voeren? Gewoon online, zonder reistijd, maar wel met persoonlijke aandacht? Check dan beterschappen.nl voor gratis artikelen en door de zorgverzekering vergoede leefstijltrajecten. Op de website kun je ook een vrijblijvend adviesgesprek inplannen met Femke.

Met gezonde groet,

Eddie van Beterschappen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *