Afvallen? Verzin een list!

Ik wil weer een paar kilo kwijt. Ze sluipen er aan en als het bewuste riemgaatje bereikt is, dan is het tijd om in te grijpen. Ken je het? Je hoeft er trouwens niets aan te doen, je bent in goed gezelschap. In 2020 had volgens het RIVM meer dan de helft van de Nederlanders matig of ernstig overgewicht. Van de Nederlanders boven de 50 heeft tweederde overgewicht.

Wil je er iets aan doen dan zijn er twee dingen die je heel duidelijk niet moet doen: Zo leven als de meeste Nederlanders en blijven doen wat je tot nog toe deed.

Gelukkig blijven er dan nog heel veel opties over. Er is niet één manier om gezond te leven. Er zijn heel veel manieren die allemaal véél gezonder zijn dan hoe de meeste Nederlanders leven.
Waarschijnlijk zijn er allerlei gebieden in je leven waarin je succesvol problemen oplost, projecten tot een goed resultaat brengt, collega’s of kinderen zover krijgt dat ze doen wat nodig is, etc. In die situaties begint het vaak met een plannetje. Een list. In deze nieuwsbrief wil ik mijn persoonlijke checklist voor een ‘goede list’ met je delen. Het zijn er eigenlijk twee.

1. De motivatie checklist, de wat- en waarom-vragen:

□ Wil ik dit echt? Zijn er andere dingen die op het moment belangrijker zijn?
□ Wat wil ik precies? Wanneer ben ik klaar? Stel je doel SMART
□ Waarom wil ik dit? Wat kan de consequentie zijn als ik het niet haal?
□ En nog een beetje motivatie. Wat is er anders als ik het doel heb gehaald?
□ Een stok achter de deur. Kan ik er bijvoorbeeld een weddenschap op afsluiten?
□ Een wortel voor mijn neus. Wat is het feestje dat ik ga vieren als het gehaald is?

2. De goede list checklist, de wat, wat als, wie, welke en vooral de hoe vragen:

□ Even eerlijk, kan de SMART doelstelling realistischer? Kleiner? Met meer kans op succes?
□ Wat ga ik doen?
□ Wanneer?
□ Met wie?
□ Hoe maak ik het leuk?
□ Wat heb ik daarbij nodig?
□ In welke valkuilen ga ik trappen als ik mezelf een beetje ken? Hoe ga ik ze vermijden?
□ Ik ken mezelf, ik trap er toch een keer in. Wat ga ik doen om er weer uit te komen?
□ Welke barrières ga ik tegenkomen? Weerstand in mezelf bijvoorbeeld.
□ Hoe ga ik er mee om? Verzin alvast een list.
□ Welke barrières gaan er in mijn omgeving zijn? Wie gaat niet begrijpen hoe belangrijk dit voor me is? Wie gaat me het gevoel geven dat ik maar ‘gewoon moet doen, dat is al gek genoeg’… Maar dat is juist niet het goede pad, dan hoor je straks bij de meerderheid met overgewicht.
□ En hoe ga ik met die mensen in mijn omgeving om? Ga ik nog met ze om? Verzin alvast een list.

Het is een lange lijst, zo gaat dat bij checklists. Daar zit de waarde. En wees dus niet hard voor jezelf als je je net als ik wel eens een vaag doel stelt. Of een heleboel vage doelen. Met niet echt een goed uitgedacht plan. En zonder plan B voor je onvermijdelijke valkuil. Of voor je vrienden of familie die het je moeilijk maken. En dat het dan niet in een keer lukt, of in 2, 3, 4 of 5 keer.

Pak dan je boekje, een paar vellen papier, of een leeg document. En ga de checklist eens langs. Misschien maak je de checklist nog langer voor jezelf… En maak dan een plan met meer kans van slagen. Of laat je erbij helpen! Gezond leven in onze comfortabele leefomgeving en met een ziekte onder de leden is topsport. En topsporters hebben coaches, een team mede-sporters en specialisten op het gebied van training, voeding, herstel, en natuurlijk een trainingsplan.

Ben je geïnteresseerd in deelname aan ons groepsprogramma, het BeterSLIMMER Groepsprogramma voor nierpatiënten met overgewicht? Kijk voor meer informatie op www.beterschappen.nl of kom eens vrijblijvend kennismaken bij een lezing of (nu in coronatijd) tijdens een online kennismakingsgesprek. Er zijn nog plekken vrij voor het groepsprogramma die na de zomer start. Geïnteresseerd? Of ken je iemand die dat wil? Plan een vrijblijvend adviesgesprek in met Femke om te bespreken wat we voor je kunnen betekenen.

Met hartelijke groet,

Eddie van Beterschappen

PS: Wat was een SMART doel ook al weer? Hieronder de tekst uit de leefstijlplan module van het BeterSLIMMER Groepsprogramma voor nierpatiënten met overgewicht:

  • Specifiek – Wat wil je precies gaan bereiken? Bijvoorbeeld: de komende tijd ga ik minstens 8 uur per nacht slapen.
  • Meetbaar – Er dient een waarde aan te hangen. Bijvoorbeeld: kilo’s, grammen, x aantal
    keer per week etc. Zo kun je in de komende tijd bepalen of je je doel bereikt hebt of nog niet, en of je moet bijsturen.
  •  Acceptabel – Stel doelen die jij wilt bereiken, doe het niet voor iemand anders. Je moet het doel kunnen accepteren en het gevoel hebben dat het doel het nastreven waard is.
  • Realistisch – Het doel moet bereikbaar zijn. Leg jezelf geen onmogelijke doelen op. Dat leidt alleen maar tot teleurstelling als je ze vervolgens niet haalt. Begin met kleine, haalbare doelen om uiteindelijk je grotere doel te bereiken. Werk stap voor stap aan verandering en geef je gewoontes een kans om zich aan te passen aan je veranderende manier van eten.
  • Tijdsgebonden – Zorg dat er een uiterste datum aan je doel hangt, een deadline. Zo kun je bijvoorbeeld ook halverwege controleren of je op de juiste weg bent.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *