3 redenen om ‘tijdens werktijd’ te sporten en bewegen

Vanochtend rende ik een stukje in de natuur. Heerlijk, even alles laten doorstromen. Een van de voordelen tussen alle nadelen van thuiswerken door Corona. Ik doe dat tegenwoordig wel vaker, maar ik moet me nog steeds over een hobbel heen zetten om ‘tijdens werktijd’ te gaan sporten.

Hetzelfde gevoel van ‘spijbelen’ komt ook nog steeds wel eens in me op tijdens een lunchwandeling. Gelukkig is dat een gewoonte geworden in het Beterschappen team en helpen ze me soms door me mee te vragen. Soms is dat een wandeling samen, soms virtueel samen aan de telefoon of het telt mee voor de vriendelijke onderlinge competitie van de stappenteller. Mijn vrouw (en half Nederland geloof ik intussen) heeft er ook een leuke app voor met haar collega’s: Ommetje van de Hersenstichting.

Is het nodig om een schuldgevoel te hebben wanneer je tijd neemt om in beweging te komen? Ik herinner mezelf graag aan 3 redenen waarom je wél tijdens je werkdag tijd mag nemen om te sporten of bewegen.

1. Het levert meer energie op lange termijn
Mijn inziens is een mooie definitie van gezondheid dat je marge over hebt qua energie en fysieke mogelijkheden om de dingen die je graag doet te doen. Door regelmatig te bewegen wordt die marge groter. Je wordt sterker, krijgt meer uithoudingsvermogen, etc. Je belandt minder snel in de min qua energie, moe achter je bureau of moe op de bank.

2. Anders komt het er gewoon niet genoeg van
Hoe vaak zou je willen sporten of bewegen in de week? Hoeveel doordeweekse avonden wil je aan sport besteden? En heb je ‘s avonds eerlijk gezegd wel de fysieke energie om te gaan sporten? Als de kinderen in bed liggen lig ik er eerlijk gezegd ook wel eens zo af dat sporten er toch maar niet meer van komt. Omdat ik tegenwoordig van mezelf overdag ‘mag’ sporten kom ik nu veel vaker aan drie keer sporten per week.

3. Omdat goed voor jezelf zorgen belangrijker is dan goed voor anderen zorgen
Als je goed voor jezelf hebt gezorgd ga je natuurlijk ook voor je dierbaren en anderen zorgen. En als je goed voor jezelf zorgt hou je dat ook langer vol.

Zeker als de laatste een beetje vreemd overkomt voor je is dit misschien wel de belangrijkste. Waardeer je jezelf wel genoeg? Voor mij is het een aandachtspunt, dat weet ik sinds ik mezelf in 2012 in een burnout heb gewerkt.

Hoe is deze voor je? Laat je misschien teveel werk en zorg voor anderen voorgaan op je eigen gezondheid? Besluit dan nu om dat anders te doen. Je kunt jezelf gezonder maken met de juiste zelfzorg. Als je dat niet makkelijk afgaat, verzin dan een list. Zet een stok achter de deur. Schakel hulp van mensen om je heen in of van een professional. Of laat een app (tip: Ommetje van de Hersenstichting) je helpen eraan te denken en maak er een spel van met een team.

Wil je zelf ook aan een gezondere leefstijl werken en kun je daar best wat ondersteuning bij gebruiken? Of ken je iemand die dat wil? Kijk op onze website www.beterschappen.nl hoe we je daarin kunnen ondersteunen. Er zijn meerdere trajecten. Welke past bij je? Er is nog 1 laatste plek vrij voor ons groepsprogramma voor nierpatiënten met overgewicht (BMI>25). Op 8 april sluit de inschrijving voor de groep die 15 april van start gaat. Geïnteresseerd? Plan een vrijblijvend adviesgesprek met Femke in via onze website om te bespreken wat we voor je kunnen betekenen.

Met gezonde groet,
Eddie van Beterschappen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *